Tja, soms is die natuurlijk ver te zoeken bij een uitvaart.
Althans voor de familie.
Het begint al bij de polis ……
Ik krijg altijd de kriebels als de familie de POLIS uit de la trekt.
Altijd afwachten welke polis de familie heeft, en waar de dierbare verzekerd wasDe oeroude polissen zetten altijd de lachspieren in werking en nodigen uit tot verzamelen:
Zo mooi papier, zo mooi geschreven, ik ga het inlijsten, en ach ja …. 100 guldens waard …. vergis je niet, geen euro’s.
Toch altijd de moeite, dus maak ik een mooie kopie voor de familie – op ivoorkleurig papier – alvorens de polis voor de familie te innen.
Dan heb je naturapolisen, waarvoor je altijd de verzekeraar binnen 24 uur moet bellen en het liefst meteen na overlijden, en uiteraard door de familie zelf.
Dan kan de verzekeraar in ieder geval meteen vertellen dat je toch beslist de uitvaart bij een uitvaarder aangesloten bij de verzekeraar moet laten doen anders ben je heeeeel veel duurder uit!
Frustrerend vinden wij vrije, kleine uitvaartbegeleiders dit altijd.
Leuk is het daarentegen als de familie dan toch voor jou kiest. Het hoeft niet altijd duurder te zijn, want ondertussen hebben wij kleintjes geleerd om creatief met de uitvaartkosten om te gaan en zitten wij niet aan dure uitvaartentra’s of duur vervoer of provisies vast.
En bovendien blijkt het keer op keer, dat families ook bij deze verzekerars bij moeten betalen.
Het makkelijkste is dan toch de kapitaalverzekering: familie krijgt het verzekerde bedrag uitgekeerd! Zij weten van te voren waar ze aan toe zijn en kunnen de uitvaart hierop plannen.
Soms krijgen zij dan niet de ledenkorting, maar met de lagere kosten die de kleine bedrijven kunnen hanteren is de famlie ook zonder ledenkorting bijna altijd, toch nog goedkoper uit.
Nu klinkt dit natuurlijk allemaal best negatief naar de verzekeraars toe, maar dat hoeft het niet te zijn.
Mijn wens is alleen dat families de keuzevrijheid in dit trieste ogenblik van hun leven gegund is. De verzekeraar is namelijk door de wet verplicht om de familie de keuzevrijheid te geven. Toch gebeurd dit maar zelden en worden nabestaanden emotioneel geraakt door het financiële aspect zo groot neer te zetten en mensen bang te maken met boetes of kortingaftrek.
Overigens ben ik absoluut niet in oorlog met de grote bedrijven of verzekeraars. In tegendeel, ik werk er prima mee samen. Maar dit item is mij altijd een doorn in het oog:
de beperking in keuzevrijheid van de klant door sommige verzekeraars.
Wij leven in een democratisch land:
laat mensen dan ook vrij kiezen door wie zij begeleidt willen worden.