KASSA: Uitvaartondernemers verdienen aan UW uitvaart ….

Tja… weer zo’n opgeklopt verhaal afgelopen vrijdag, 2 december bij Kassa…….

Natuurlijk heb je overal rotte appelen ertussen, dat is van elke branche bekend. Maar niet elke uitvaartondernemer slaat een slaatje uit het verdriet van een medemens. In tegendeel; ik weet zeker dat er meer integere uitvaartondernemers zijn dan die, welke niet te vertrouwen zijn.

Hoe werkt het in de uitvaartwereld?

Elk bedrijf zegt transparant en eerlijk te werken, met kwaliteit, persoonlijk en altijd uniek …..
Ik denk ook zeker dat de intenties altijd goed zijn, maar iedereen heeft zo zijn eigen manier hierin. In de uitvaartwereld is het niet gebruikelijk om op dezelfde wijze de kosten te berekenen aan de klant als je collega. Iedereen is dus vrij om te vragen wat hij of zij wil. Je hebt uitvaartondernemers welke een duurder uurtarief of basistarief hebben en daarnaast alles verder voor inkoopprijs doorleveren aan families. Anderen hebben een goedkoper basistarief en daarnaast een verkoopprijs hanteren met een winstmarge.

Het gaat te ver om dit hier allemaal naast elkaar te leggen, de consument kan dit echter – als er tijd genoeg is voor of bij een overlijden – WEL DOEN !!

Bedenk dan wel dat de uitvaartbegeleider een ondernemer is, hij of zij moet ook zijn gezin onderhouden. De meeste uitvaartbedrijven halen, net als andere ondernemers hun winst uit het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. Ondernemers die kisten die drie keer over de kop doen bestaan triest genoeg wel, maar zijn beslist niet aan de orde van de dag. Het is niet gezegd dat het één of het ander goedkoper of beter is, in tegendeel; goedkoop kan soms wel duurkoop zijn.

Waar het om gaat is dat prijs en kwaliteit in verhouding zijn. Daarom is het dus niet zo gek om met verschillende bedrijven in gesprek te komen. En ga dan zeker ook op de kwaliteit die geleverd wordt letten en de klik die er wel of niet is. Het is niet fijn als je een goedkope uitvaartondernemer gekozen hebt, waar je voor alles bij moet betalen, zodat de rekening achteraf toch duurder is, of die je maar even ziet, waarmee je dus geen of maar weinig contact hebt. Aan de andere kant is het ook vervelend als je met een uitvaartondernemer in zee gegaan bent  die jou vreselijk irriteert, dat kun je zeker in deze emotioneel zware tijd niet erbij hebben.

Dat grote bedrijven meer verdienen is logisch, ze moeten een heel wagenpark,  huisvesting, salarissen bekostigen. Aan de andere kant kunnen zij ook vaak juist goedkoper zijn omdat zij groter inkopen.
Dat grote bedrijven minder aandacht kunnen geven is deels waar, maar er werken beslist ook zeer integere en betrokken mensen.

Ik vind het dan ook zeker kort door de bocht om b.v. bij KASSA grote bedrijven als boeman neer te zetten.  Als er bij 13.768 uitvaarten per jaar drie klachten zijn, is dat natuurlijk niet veel. Wij werken met mensen. Deze medewerker wist voor de verborgen camera volgens mij niet echt waar hij het over had en dat is jammer. Hij is op het matje geroepen, begreep ik, en zal er hopenlijk van leren.

Voor deze  klacht is het gelukkig, ondanks de trieste situatie, goedgekomen, maar het is natuurlijk te gek dat er een verborgen camera aan te pas moet komen.

Laten wij met zijn allen vanuit een eerlijk hart de transparantie in de uitvaartwereld ook echt transparant houden, en niet gedwongen door dit soort programma’s.

Geplaatst op: 8 december 2011